De Maas Dienstverlening bestaat 10 jaar! Tijd om terug én vooruit te kijken met oprichters Daniël de Kievid, Carla Lansbergen en Bianca Feldmann. “Er is een grote groep mensen die door o.a. hun geestelijke toestand of sociale omstandigheden niet in staat is de eigen financiële belangen te behartigen. Mede dankzij maatschappelijk werk, gemeentes en de rechtbank hebben wij daar gelukkig al veel mensen bij kunnen helpende afgelopen 10 jaar.”
Driemanschap
De Maas Dienstverlening (DMD) is inmiddels uitgegroeid van een klein tot middelgroot kantoor, met vestigingen in Spijkenisse en Rotterdam, 19 medewerkers en volop plannen om verder door te groeien. De oprichters gaan lang terug en kennen elkaar al meer dan 20 jaar. Eerst als collega’s op verschillende afdelingen, waaronder incasso, bij een bank. Vervolgens bij hypotheekbegeleider en kredietbeheerder Quion.
Een kleine zijstap om tot het ontstaan van DMD te komen: Daniël begon in 2011 zijn andere bedrijf Budgetcoach Groep waarmee hij in heel Nederland gezinnen met financiële problemen helpt. Al gauw kreeg hij te maken met klanten die hij vanuit BCGR niet kon helpen. De stap naar een nieuwe tak, bewindvoering, was snel gemaakt. Carla en Bianca zeiden meteen ja toen Daniel hen vroeg als partners in dit nieuwe avontuur. Hun samenwerking was altijd goed geweest en beiden waren dus meteen enthousiast. Bianca: “Mooi om iets te kunnen doen voor zo’n kwetsbare doelgroep. Als bewindvoerder help je mensen die slecht voor zichzelf kunnen opkomen.”
Naast elkaar, niet tegenover
“In de incasso-industrie staat de klant tegenover je, als bewindvoerder sta je naast de klant. Dat is een 180 graden andere benadering. We kijken nu samen met de cliënt hoe we kunnen zorgen dat we alles op de rit krijgen”, vertelt Daniël. In het begin deden de drie alles zelf en moesten het wiel uitvinden. Bianca: “Wat doe je als iemand het huis uit wordt gezet nadat er een wietplantage is ontdekt? Of als iemand met veel schulden overlijdt? We moesten veel uitzoeken”.
Rotte vis
“De enorme schulden die klanten hadden, daar kon ik echt van schrikken. Zestigduizend euro in de min, dat kon toch niet? Inmiddels is duidelijk dat dit onder onze klanten helaas allesbehalve een uitzondering is”, antwoordt Carla op de vraag waaraan ze het meest moest wennen. “Het is geen makkelijke doelgroep”, weet Daniël te vertellen. “Sommige mensen krijg je niet in beweging, terwijl je ze alle hulp van de wereld probeert te bieden.” Carla: “En ook uitgescholden worden voor rotte vis went nooit. Sommige cliënten dulden geen enkele tegenspraak of zien alleen wat er niet kan en worden dan boos.” Volgens de drie gaat het ‘maar’ om 20% van de cliënten met wie het contact moeizamer gaat, maar ze nemen daardoor wel 80% van de tijd in beslag.
Maar ook een taartje
Hartverwarmende verhalen zijn er gelukkig ook zat. Carla denkt terug aan alle klanten die taart kwamen brengen nadat ze uit de schulden waren. Of de lieve briefjes, vol uitingen van dankbaarheid. Bianca: “En een van de allergrootste complimenten is de klant die besluit bij ons te blijven nadat hij schuldenvrij verklaard is. Omdat hij niet goed kan lezen en opnieuw in de schulden raken wil voorkomen.”
Daniël: “Laaggeletterdheid zie je veel bij onze cliënten. Bij veel mensen die uit bewind gaan is de kans op terugval hierdoor groot. DMD biedt daarom ook alternatieven om deze mensen te ondersteunen als bewind niet meer nodig is. We vinden het bij DMD belangrijk dat de overdracht altijd met warme hand is.”
Goede samenwerkingen
DMD is blij met de goede samenwerkingen die de afgelopen jaren zijn opgebouwd met de rechtbank en verschillende gemeentes, in het bijzonder de gemeente Nissewaard en gemeente Rotterdam. De Maas Dienstverlening is een van de medeontwikkelaars van het in mei 2019 gestarte samenwerkingsconvenant met de gemeente Rotterdam. Inmiddels zijn 84 kantoren hierbij aangesloten. Waarom de verstandshouding zo goed is? “Omdat we in tegenstelling tot wat je vaak hoort over bewindvoerders het niet overnemen van onze cliënten”, denkt Daniël. “Wij zien het als een samenwerking. Wij hebben onze cliënt nodig, hij/zij ons.” Carla vult aan: “En we zijn altijd bereikbaar. We werken niet met tijdvakken, cliënten kunnen de hele dag bellen. En ze kunnen als ze willen ook langskomen”.
Ook met de instanties is het contact goed. “Al zou nog meer persoonlijk contact met de begeleiders van onze cliënten zeker wenselijk zijn. We zouden de maatschappelijk werkers graag meer inzicht geven”, aldus de bewindvoerders.
Op naar de volgende 10
Het tienjarig bestaan viert De Maas Dienstverlening met haar medewerkers voor nu in het klein. Volgend jaar moet er een groot feest komen. “Wat mij betreft kunnen we nog wel tien jaar zo door op deze manier. Dit werk is zo veelzijdig. Het ene moment ben je met de klant bezig, dan met het bedrijf, dan weer naar de rechtbank.” Carla: De sfeer op kantoor is ook heel prettig, we vertrouwen elkaar blind. En wat nou als iedereen ooit geholpen is? Daniël lacht. “Het is ondénkbaar dat we niet meer nodig zijn. Er zijn altijd mensen die onze hulp zeer goed kunnen gebruiken. De komende tijd gaan we de samenwerkingen met de gemeentes en instanties nog verder optimaliseren.”