Geldzaken weer zelf regelen
Onze dienstverlening is vaak tijdelijk. Ons doel is om uw situatie weer stabiel te krijgen en om uw schulden op te lossen. Wij willen graag dat u in de toekomst weer zelf uw geldzaken kan regelen.
Als u weer zelf uw geldzaken wilt regelen gaan wij u daarbij helpen. Dat heet een afbouwtraject.
Afbouwtraject
Het afbouwtraject begint minimaal zes maanden voordat u stopt met onze dienstverlening. Dit is meestal als uw situatie weer stabiel is en uw schulden worden opgelost. Het afbouwtraject kan ook starten als u per se wilt stoppen met de dienst maar nog wel schulden heeft.
Door voordat u bij ons stopt al te beginnen met het afbouwtraject kunt u wennen aan weer zelf uw geldzaken doen. Wij maken samen met u een nieuw persoonlijk plan om u te helpen om uw geldzaken weer zelf te doen. In dit plan bespreken wij wat daar voor nodig is. Soms is hier een training voor nodig, zoals voor het bijhouden van uw administratie of het opstellen van een budget. Het kan ook gaan over begrijpen hoe u een DigiD gebruikt of hoe u kunt inloggen op de website van bedrijven en de overheid.
Tijdens het afbouwtraject krijgt u weer meer verantwoordelijkheid over uw geldzaken. U gaat weer zelf uw vaste lasten betalen (bijvoorbeeld de huur of energiekosten). U krijgt vaak ook maandgeld in plaats van weekgeld.
Aan het einde van het traject voeren wij nog een gesprek over wat u van de dienst vond. Wij geven u ook de belangrijkste stukken voor uw administratie mee en wij zorgen dat alle belangrijke partijen op de hoogte zijn dat u het weer zelf gaat doen. Nadat de dienstverlening is gestopt zullen wij nog contact met u opnemen om te vragen hoe het met u gaat.
U mag ook altijd contact met ons opnemen als u vragen of uitdagingen heeft op financieel gebied waar u niet helemaal uitkomt.